projecten - Reisverslag uit Buéa, Kameroen van Denise Ankone - WaarBenJij.nu projecten - Reisverslag uit Buéa, Kameroen van Denise Ankone - WaarBenJij.nu

projecten

Door: Denise

Blijf op de hoogte en volg Denise

06 Mei 2012 | Kameroen, Buéa

Hee Lieve vrienden en familie.
Even weer een berichtje uit kameroen. Zit hier nu twee weken dus het wordt inmiddels wel eens tijd om jullie te vertellen wat ik hier eigenlijk allemaal doe. Op maandag en dinsdag gaan we les geven in environmental education aan kinderen op de basisschool. De afgelopen weken hebben we daar lessen voor voorbereid en waarschijnlijk morgen de eerste les, maar je weet het nooit hier in kameroen. Op woensdag en donderdag zitten we op een project dat zich bezig houdt met verschillende dingen. Tot nu toe hebben we een workshop bijgewoond voor vrouwen die hun eigen slakkenboerderij willen beginnen in hun achtertuin, we hebben geld op gehaald bij vrouwen die hun lening aan het afbetalen zijn (ze hebben er een bedrijfje mee gestart), en als laatste zijn we bezig met het promoten van 'het CV' onder studenten. Dit is supertof aangezien dat gaat gebeuren tijdens de university games die deze week plaatsvinden in buea. University games is een soort batavierenrace maar dan met alle universiteiten uit t land, met verschillende sporten en een week lang! De hele stad is er mee bezig, echt een grote happening.
Op vrijdag doen we twee projecten. s ochtends geven we les aan analfabeten in de gevangenis. Super zinvol project. De inmates willen heel graag leren lezen en schrijven zodat ze een kans hebben om hun leven te beteren als ze uit de bak komen. Ze waarderen het heel erg dat wij hun les willen geven. Vrijdag middag geven we les in afterschool class. Ook super leuk omdat deze kinderen (leeftijd rond de 9) super leergierig zijn en bovendien super gek met ons zijn.
Dat zijn dus zo'n beetje de projecten. In het weekend gaan we steeds iets anders doen. Tripjes maken enzo. Dit weekend zitten we in buea wat super leuk is omdat het een studenten stad is en nu met de university games super druk en gezellig. We hebben een groep studenten leren kennen waar we gister en vrijdag avond mee op stap zijn geweest (of soort van op stap. De clubs zijn hier onbetaalbaar om binnen te komen, dus we zaten op een soort terras half op staat en hadden pakken wijn :P) Volgend weekend willen we naar Limbe gaan, waar ze zwarte stranden hebben.
Gister was een bijzondere dag. We waren uitgenodigd door onze afrikaanse moeder op een trouwfeest van haar dochter ( niet de echte bruiloft maar een feest dat er aan vooraf gaat) Er was een soort ceremonie waar veel en luid en vals werd gezongen en werd gedanst. Daarna was er een afrikaans buffet en werd er flinkt gediscussicieerd door de afrikaanse moeder met welke zoon licia moest trouwen. Super grappig!

Dit is wel weer genoeg voor nu, later meer!
Lieeefs!

• 08 Mei 2012 - 07:20

Tatjana:

Hee meis!

Ik zou zweren dat ik me al had aangemeld voor je waarbenjij nadat je die mail gestuurd had maar dat is een beetje fout gegaan geloof ik.. Gelukkig hoorde ik van Suus dat je al wat berichtjes geschreven had! Het klinkt echt super leuk allemaal! Mooie afwisseling van leuke dingen en nuttige dingen. En wat leuk dat je naar dat pre bruiloft feest mocht! Maar het was dus nog niet duidelijk voor wie de bruiloft was? :P Heel veel plezier! En als het goed is krijg ik nu wel mailtjes als je wat geschreven hebt! X

• 11 Mei 2012 - 10:45

Jos:

Supergaaf, superafwisselend, supernuttig!

• 13 Mei 2012 - 10:12

Laura:

huh ik zie de reactie er niet bij staan, maar drukte ook perongeluk te snel op enter! hopelijk is hij wel aangekomen. In elk geval klinkt het allemaal echt super wat je daar doet! heel indrukwekkend. We hopen dat je er gauw bovenop komt! In elk geval groetjes van de hele familie elferink en marit en veel kusjes en nog meer beterschap! xxxx

• 14 Mei 2012 - 21:35

Laurens:

Heej bezig bijtje!

Wat tof allemaal. Hoe kan het dat je zo veel verschillende projecten doet? Heel leuk om te lezen overigens. Maak er wat moois van!

x

• 15 Mei 2012 - 15:07

Neil:

Hoi Denise,

Ziet er geweldig uit allemaal. En kan er uit opmaken dat je het erg naar de zin hebt. Tof om te zien dat je zoveel afwisselende dingen doet.
    Ben trouwens wel benieuwd wat dat environmental education precies inhoudt, kan me niet herinneren dat ik dat vak kreeg toen ik 9 was.

Veel succes met al je projecten, zet 'm op en nog veel plezier de komende tijd!